Inbound Marketing wint aan belang, en terecht!
Wat
is inbound Marketing?
“Roepen dat je de beste bent in je branche helpt
niet meer; je laat het zien door je expertise te delen met je publiek” (Volgens Geralda Wickel, 2013). Inbound marketing is het online creëren en delen van
interessante, leerrijke en aantrekkelijke content (informatie) met de wereld.
Hierdoor worden waardevolle prospecten aangetrokken. Het is een vorm van
educatieve marketing en je leert van elkaar. In één zin kan inbound marketing omschreven worden
als het creëren van de juiste content, op de juiste plaats en op het juiste
tijdstip. Als resultaat wordt het bedrijf gevonden door de klanten, en niet
andersom. Wanneer veel content wordt gecreëerd, zal dit bijdragen aan de online
zichtbaarheid van het bedrijf. Gevolg? Meer bezoekers, meer leads en
uiteindelijk betere verkoopresultaten. Inbound marketing biedt ook ruimte
voor interactie. Zo bouwt het
bedrijf een goede relatie op met prospecten en klanten.
Inbound marketing is geslaagd wanneer
deze uitmondt in loyaliteit en omzet (likes, volgers, gedeelde items, actief
klikkende prospecten, nieuwe klanten,…).
Content is informatie en interactie die
waardevol is voor (toekomstige, nieuwe) klanten. Die informatie of boodschap
geeft een antwoord op vragen van de ideale klant en speelt een rol in zijn/haar
dagelijkse leven. De
content moet iets verduidelijken, uitleggen, een probleem oplossen én het moet
klanten kunnen vermaken. Met andere woorden, de boodschap moet REAL zijn:
Relevant: Content moet een ‘specifiek’ probleem oplossen
Enlightening: Content moet met nieuwe objectieve informatie komen
Actionable: Content moet aansporen om nieuwe informatie op te zoeken, en moet gerelateerd zijn aan uw Buyer Persona (zie verder)
Lively: Content moet entertainen, bijvoorbeeld via infographics
Content is vandaag de dag nog lang niet allemaal relevant of objectief. Bedrijven hebben vaak nog de neiging informatie aan te brengen die ze zelf graag willen vertellen, zonder te controleren of de klant hierop wel zit te wachten. Er moet op toegezien worden dat de content niet te veel publiciteit bevat. De klant mag immers niet de indruk krijgen dat je als bedrijf zo veel mogelijk consumenten wil overtuigen. Ik hoop alvast dat dat met inbound marketing geleidelijk aan zal verdwijnen en meer en meer bedrijven objectieve en (voor zover mogelijk) onafhankelijke informatie zullen geven. Hierdoor geeft men blijk van expertise en wordt er meer vertrouwen gecreëerd, wat uiteindelijk tot een beter resultaat leidt.
Inbound
Marketing vs. Outbound Marketing
Pull marketing versus push marketing
Inbound marketing verschilt van traditionele marketing omdat het geen boodschappen ‘pusht’ maar ‘pullt'. Door de creatie van waardevolle content, komt de klant zelf én vrijwillig bij het bedrijf terecht, doordat het bedrijf met inbound marketing daar is waar de prospect haar nodig heeft. Bij outbound marketing gaat het bedrijf op zoek naar de klant door allerlei informatie, advertenties en commercials te pushen met maar één doel: het binnenhalen van sales.
Daarnaast is er bij outbound marketing
ook sprake van éénrichtingsverkeer, terwijl inbound marketing de dialoog
aangaat met de (potentiële) klant, voornamelijk via sociale media. Hierdoor kan
een goede relatie opgebouwd worden.
Permission marketing versus
Interruption marketing
Inbound marketing is een vorm van permission marketing, terwijl outbound marketing een vorm van interruption marketing is.
Zoals reeds gezegd zal de consument via
traditionele marketing overspoeld worden met informatie en advertenties terwijl
diezelfde consument met iets anders bezig is (lezen in magazine, rijden naar
het werk, tv kijken,…). Vandaar
de naam interruption marketing. De consument vraagt niet om dergelijke
publiciteit en wordt onderbroken in zijn activiteiten. Bij permission
marketing vragen de marketeers toestemming – aan de hand van het opvragen van
een e-mailadres - alvorens verder te gaan in het verkoopproces. Via
deze techniek komen er ook geen ongeïnteresseerden bij het bedrijf terecht,
maar enkel mensen die wel degelijk klanten kunnen worden.
Doel Inbound Marketing
Het doel van inbound marketing is om
‘vreemden’ uiteindelijk te converteren naar promotors. Potentiële klanten
hebben verschillende stappen doorlopen voordat ze ook werkelijk klant werden.
Wanneer men nog nooit in contact is gekomen met het bedrijf, zijn deze mensen
uiteraard nog steeds ‘vreemden’. Wanneer deze op zoek gaan naar informatie en
ze komen op de website van het bedrijf terecht - via de relevante content die
gecreëerd werd - zijn het bezoekers geworden. Deze bezoekers worden aanzien als
mogelijke klanten, dus moet ervoor gezorgd worden dat er contactgegevens
uitgewisseld worden. Zodat de prospect in de database kan bijgevoegd
worden. Eens dat gebeurd is, is de bezoeker getransformeerd in een lead. Het is
natuurlijk een spel van geven en nemen. Wanneer men contactgegevens achterlaat,
krijgt de persoon in kwestie bijvoorbeeld een e-book, een demo van het product,
een case-study etc.. Het is uiteraard belangrijk om van deze potentiële
klanten, effectieve klanten te maken. Wanneer we deze consumenten zeer tevreden
kunnen houden, worden ze promotors en zullen ze de content van het bedrijf
delen met- en promoten bij de rest van de wereld.
Voorbereidingen
Vooraleer aan inbound marketing te
beginnen, zijn er eerst enkele zaken waar bedrijven inzicht in moeten
verwerven. Zonder deze inzichten zal de content verloren gaan.
Ontwikkelen Buyer Persona
De eerste stap is om kennis te maken met jouw publiek: ken jouw prospecten en klanten! De content moet namelijk interessant en leerrijk zijn voor het publiek dat het bedrijf wil aanspreken. De beste manier om dat te ontdekken is door Buyer Personas te ontwikkelen, een term ontwikkeld door Hubspot.
Een Buyer Persona wordt gecreëerd door
het bestaand klantenbestand te onderzoeken en er de meest
gemeenschappelijke klanten uit te halen. Deze klanten moeten geïdentificeerd
worden. Aangezien ik over B2B-bedrijven praat, bedoel ik met klanten: diegenen
die het product in kwestie aangeschaft hebben voor hun bedrijf. Natuurlijk
zullen er verschillende type klanten gevonden worden (bijvoorbeeld marketeers,
sales reps, …). Beschrijf elke type klant gedetailleerd, inclusief foto, naam,
bedrijfsfunctie en geografische elementen. Belangrijk is ook om hun pijnpunten samen te
vatten: hebben ze te maken met enkele struikelblokken, wat zijn hun noden,
waarnaar zijn ze op zoek zowel privé als op het werk? Daarnaast is het ook
belangrijk om hun online gedrag vast te stellen. Zijn ze actief op sociale media,
lezen ze blogs etc.? De
content moet namelijk gelezen worden en dat kan enkel door deze te plaatsen op
de kanalen waar de doelgroep aanwezig is.
Een Buyer Persona geeft dus een heel
verhaal weer van een bepaald persoon/type koper. Dit verhaal is fictief, maar
gebaseerd op feiten.
Content voor elke fase van de aankoopcyclus
De tweede stap is om te ontdekken welke
content er het best zou gecreëerd worden voor elke fase van het aankoopproces
dat de klant doorloopt. Wanneer we voor elke fase content creëren, vervullen we
ieders behoeften en zo maakt het bedrijf veel meer kans op een nieuwe klant.
Hieronder het ‘buying cycle process’
met de content die er het best voor geschikt is.
Fase Awareness: de
prospect heeft nood aan een welbepaald product
Fase Research: de prospect gaat op onderzoek uit, en jij bent één van de oplossingen
Fase Comparison: de prospect vergelijkt alle mogelijke opties (concurrenten)
Fase Purchase: de prospect beslist bij wie hij koopt
Fase Research: de prospect gaat op onderzoek uit, en jij bent één van de oplossingen
Fase Comparison: de prospect vergelijkt alle mogelijke opties (concurrenten)
Fase Purchase: de prospect beslist bij wie hij koopt
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Leave a comment: